Vikten av ett bra system är stort då det handlar om hela företagets organisering, bland annat är kunderna beroende av att använda dessa system för att exempelvis slutföra ett köp. Möjligheten att ta kontakt med företag eller att navigera på deras hemsida för att finna rätt information är livsviktigt för företagen. En hemsida skall fylla en funktion, om det är att informera fakta eller om det är att fylla i enkäter eller genomföra ett köp så måste det vara enkelt.
Idag är det inte allt sällan som företagen har alla sina funktioner från handel till kommunikation koncentrerad till en hemsida. E-handel är inget konstigt egentligen då det med ny teknik kommer nya funktioner och nya sätt att förenkla flera processer, exempelvis så är köp på Internet och kundtjänst via hemsidor inte helt ovanligt idag. Samtidigt som saker förenklas med Internet och teknik så ställer det också krav på oss att ha uppdaterade och moderna system som håller för högt tryck och för flera funktioner.
- CRM-system är ett system som består av enkla lösningar för att just behålla en god kundrelation. Det kan handla om system i det egna intranätet men även funktioner på hemsidan som fungerar i kundens fördel, en kundtjänst är ett exempel på ett sådant system.
- Ett modernt kassaregister är ett system som är till för både kunder och företag, det förenklar hur affärer sköts men också hur man som kund kan känna sig säker. Du hittar kassaregistren hos http://cash-it.se.
- En hemsida ska fungera som en vägvisare in till ert företag och den tjänst ni erbjuder, man kan med hjälp av webbprogrammering förenkla navigering och utseendet på sidan men också leda dem till rätt produkt.
Att tänka på innan införande av olika system
Innan man inför ett system för ett företag så måste man alltid göra upp en plan, vilka är vår målgrupp, hur ska vi nå den och med vilka hjälpmedel. Hjälpmedel kan vara just en funktion på hemsidan, en chatt eller liknande för just kundernas frågor. Har man en e-handel så är det en bra funktion att kunna ta emot kunders frågor via en elektronisk kundtjänst. Är det dock en informationssida som man har är det egentligen ingen idé att skapa en chatt som inte blir använd. De olika systemen som används bör alltid vara anpassad till företaget och verksamhet för smidiga lösningar.