Att bara ha en artikel om kanske världens mest spännande företag känns inte särskilt smart. I den första delen så talade vi om ganska allmänt om hur Google startades upp av Larry Page och Sergey Brin och hur företaget bara vuxit och vuxit. Vi talade om deras interna slogan ”don´t be evil” och hur de drar agg när man nämner ordet ”ogooglebar”. I denna text ska vi försöka punkta upp lite mer om vad Google egentligen gör och hur mycket det underlättar för alla oss människor att använda sig av deras produkter. För, att försöka att inte använda Googles produkter är nästan omöjligt om man ska använda sig av tekniken. Och vill vi försöka att leva utan tekniken kan du börja med att panta in din smartphone på pantaluren.se.
Från sök till svar
Vad som genomsyrat Google är att de vill att man ska så snabbt och så bra som möjligt få svar på sin fråga. Dock kan man ibland känna att deras tillvägagångssätt kanske inte alltid är det bästa. Sedan är det även intressant hur långt vi är villiga att gå för att så svar på våra frågor: är det så att vi vill få svar på dem redan innan vi ställt oss dem? För det är precis det som Google vill: att vi ska innan vi känt efter se något som vi vill ha. Och detta löser man genom att samla in information om hur vi beter oss på Internet för att sedan rikta reklam och andra budskap till oss. Så, även om Google sägs vara gratis så betalar vi med vår information om oss själva, men kanske är det värt det då vi får så mycket tillbaka. Kanske är information om oss själva priset vi måste få betala för att få leva i ett sådant informationssamhälle som vi vill. För att få en lite bättre blick på vad Google egentligen är kommer här en punktlista på saker som Google erbjuder. Enjoy!
- Google karta
- Google böcker
- Google bilder
- Google +
- Google dokument
- Google kalender
- Google mail
- Google AdWords
- Google Toolbar
- Google översättning.
Ja, detta och mycket, mycket mer. Och förutom deras egna produkter samt välgörenhet och stora samarbeten så är det inte svårt att gissa att de kommer komma fler överraskningar.