Butikens inredning bör utformas på ett medvetet och systematiskt sätt för att optimera kunders upplevelse och försäljning. En populär taktik för att uppnå detta ändamål är att låta designen guida kunder på ett omedvetet sätt genom hela butiken.
Butikens ingång och kassa är två av de viktigaste platserna i en butik. Kassan bör placeras vid en naturlig plats för avslappning eller vila i den inredning som du utformat målmedvetet. Du bör lägga material till kassan som uppmuntrar till impulsköp. Tänk även på att utforma den för att ha utrymme för kunders produkter och personliga tillhörigheter.
Satsa på en smart inredning
Faktum är att det finns många olika sätt att inreda en butik när det gäller design, layout och placering av produkter. Vissa inredningsmetoder har blivit väldigt populära för att de helt enkelt leder till en ökad försäljning. Från att någon stiger in i butiken till att de lämnar den, så kommer en smart inredning ha en betydande effekt på hur mycket som säljs eller inte.
Guida kunder genom butiken
Det är ett välkänt faktum att omkring 90 procent av kunderna svänger åt höger omedvetet när de stiger in i en butik. Av denna anledning bör det mest intressanta och effektfulla placeras här eftersom det är det första kunder ser. Ägna därför extra uppmärksamhet på denna sida när det gäller vad du vill visa och hur du visar det. Fånga dina kunders uppmärksamhet genom att ställa ut speciella produkter, exempelvis baserat på säsonger eller produkter med hög efterfrågan.
Även om du känner till att de flesta svänger till höger när de stiger in i butiken så måste du se till att hålla kvar dem. Nästa steg är att inreda butiken för att få kunder att fortsätta gå i den och ge dina produkter maximal exponering. Förutom att öka chanserna för dem att göra inköp kan en väldesignad inredning öka aktiviteten och tiden kunder tillbringar i butiken.
De flesta butiker brukar inredas för att få kunder gå igenom hela lokalen på ett naturligt sätt, oftast från vänster till höger. Tillämpa idén om låta kundens ögon styra fötterna! Det vill säga att inreda på ett lockande som får kunden att förflytta sig utan att tänka på det. En metod du kan tillämpa för denna idé är att placera en iögonfallande annons eller display i en strategisk position.