Behöver du hjälp med att utforma en marknadsföringsplan som håller måttet år 2018? Här är några av årets viktigaste trender, vars betydelse du gör rätt i att vara uppmärksam på.
När det mediala landskapet förändras är vi tvungna att anpassa oss för att inte tappa vår relevans. Ingen kommer undan utvecklingens våg – du måste bara välja huruvida du tänker surfa på den eller svepas bort av den. Och om du vill driva ett framgångsrikt företag, med en effektiv marknadsföring, finns det egentligen bara ett alternativ. Oroa dig inte – du behöver inte koll på allt själv. Här är några viktiga trender inom marknadsföring år 2018.
- Video. En betydelsefull trend är satsningen videocontent. Om ni behöver utveckla rörligt bildmaterial är det viktigt att ni anlitar en bra videoproducent, till exempel: brikk.se. Att välja kanal borde vara lätt, enligt en undersökning där företag från 99 olika länder deltagit. Resultatet från undersökningen är ganska lättolkat: Youtube toppar listan över bästa plattformarna för marknadsföring. Bland tillfrågade företag väljer nästan 45% att satsa på Youtube som kanal – snarare än andra plattformar.
- Inbound marketing. I vår postdigitala värld är inte marknadsföring längre en monolog där företaget är avsändare och kunden mottagaren. Det är inte längre marknadsföringens uppgift att berätta för kunden vad den behöver – utan snarare finnas lättillgänglig då kunden själv visar intresse för en produkt eller tjänst. Förutsätt en kund som aktivt söker i sökmotorer (främst google) och försök jobba med SEO för att öka är organiska närvaro där.
- Använd användarna. User-generated content är en guldgruva för den som vet hur det ska användas. Undersökningar visar att det inte finns något innehåll som kunder ser som mer autentiskt än andra kunders vittnesmål. Att låta kunder recensera era produkter och tjänster synligt på er sajt är därför en bra idé – dessutom är det gratis.
Kom ihåg: olika marknader – olika trender
Det finns inga världsomspännande regler för marknadsföring. Kulturella skillnaden och teknologiska förutsättningar har stor betydelse för vilka trender som skapas. Det som fungerar i västvärlden är inte nödvändigtvis effektivt på den asiatiska marknaden. Ofta använder de sig av andra sociala medieplattformar – och det kan vara svårt att hålla koll på förändringarna på dessa. I Kina pågår det till exempel stora mediemigrationer – bort från den livestreamade filmen på sociala plattformar – som tidigare varit dominerande som form av online content. Medan vi i väst bara ser att livestreamat videoinnehåll bara fortsätter öka i popularitet.