Det finns flera olika recept för att starta en framgångsrik e-handel men inget av dessa knep är värda något i slutänden om ingen vet att e-handeln existerar – och få e-handeln synlig görs enklast genom smart marknadsföring.
Det finns flera bra anledningar att marknadsföra sin e-handel för att skapa relation med sina kunder, och för att faktiskt skaffa sig kunder. En nätbutik kan ha hur bra produkter som helst, men om ingen vet att butiken faktiskt existerar är det svårt att skapa framgång. Så hur ska man gå till väga för att marknadsföra sig? Det givna svaret är att om man har en butik online så bör man även marknadsföra sig online, men det gäller att man gör detta på ett bra och effektivt sätt. Turligt nog har sociala medier-experten Jacqueline Kothbauer samlat sina sju bästa tips i en artikel hos tidningen Driva Eget och dessa lyder:
- Kolla konkurrenterna – och lär genom dem och gör det bättre, en sak är till exempel att se över vilka som är dina största konkurrenter och hur de syns på nätet i vilka forum för att sedan fråga dig själv: hur får jag kunderna att välja min butik framför deras?
- Arbeta med #hashtags – låter kanske nymodigt och svårt, men det är enkelt. Identifiera ditt företags ledord/nyckelord såsom ditt företagsnamn med mera och sätt en hashtag i dina inlägg online på till exempel Facebook och Instagram och uppmana dina kunder att göra samma.
- Välj en plattform – kanske kan du ha en blogg, ett Instagram-konto, en Facebook-sida eller annan social media där du kan visa upp ditt företag och länka till detta konto från din e-handel, glöm heller inte dina #hashtags
- Kommunicera med dina kunder – ställ en fråga och se till att få svar, dina kunder vill veta att en riktig person finns där bakom företagsnamnet, bli en kunskapskälla.
- Våga vara nischad – att bara sälja en produkt kan vara svårt, men att vara nischad expert inom ett visst område är smart.
- Våga vara personlig – dina kunder vill känna personen bakom, våga visa anställda och medarbetar både på bloggen och på Facebook eller Instagram, då skapas en relation med kunden och din butik blir mer levande.
- Inspireras av folket online – både på Instagram och Facebook eller diskussionsforum avläggs tusentals ämnen dagligen och kanske är din butik en plats för en lösning, håll koll på vad det snackas om och koppla allt till din sociala media så länge det är relevant.